معماری و شهرسازی ایرانJIAU-سایه بان کیان

در بسیاری از تمدن‌های باستانی مانند مصر و بین‌النهرین، معماری و شهرسازی انعکاس تعامل مداوم مفاهیم الهی و ماوراء طبیعی بوده‌است و بسیاری از فرهنگ‌های باستانی به معماری متوسل می‌شدند تا به صورت نمادین قدرت سیاسی حاکم، نخبگان حاکم یا دولت خود را به نمایش بگذارند. برای موفقیت در این رشته و رسیدن به مراتب بالا، دانشجویانی که ذوق هنری خوب،قدرت خلق اثری نو، روحیه و قدرت تخیل بالا و نیز روحیه همکاری تیمی را دارند از شانس بیشتری برخوردار هستند . این سلام دوباره، بهانه‌ای است برای نوشتن از تلاش یک گروه جوان پرشور در «رویدادهای معماری» و «همشهری معماری»؛ آنچه در سر داشتیم، آنچه نشد و آنچه که امروز تلاش می‌کنیم دوباره برقرار کنیم. بی‌اعتمادی به جهانی‌سازی اقتصاد، شروع تقویت دولت‌های محلی و رواج سیاست‌های ملی‌سازی روندی رو به رشد دارند که نشانه‌هایش حتی پیش از همه‌گیری کرونا نیز به چشم می‌خورد.

معرفی رشته حقوق

در مقاله آینده شغلی معماری به مسیر های شغلی معماری بصورت تخصصی‌تری پرداخته‌ایم که می‌توانید به آن سر بزنید. استفاده از مبلمانی با چوب ماهونی به شکل کنده کاری شده استفاده شده که با زری دوزی، چرم، مخمل و طلا کوبی تزئین می‌شود. رنگ های آرام، معتدل و ملایم با ترکیبی از طیف طلایی؛ بنفش روشن، زرد، صورتی روشن، آبی روشن، صدفی، کرم، گلبهی و سبز. سبک روکوکو انتخابی مناسب برای تالارها، هال و پذیرایی و اتاق خواب ها، می‌باشد. هر بنا و اثری که دارای بدنه مدور و ستون های قطور باشد از این سبک پیروی کرده است. در نهایت معمار باید آثار و طرح هایی که با نوآوری و هوش خود کشف کرده است را اجرا کند.

این عناصر در کنار هم به معماران اجازه می‎دهند تا ساختمان‎های زیبا و مفید خلق کنند. به بیان بهتر، اصول زیبایی‎شناسی به اضافه جنبه‎های ساختاری به ساختن یک ساختمان موفق کمک می‎کند……. بحران انرژی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های امروز جهان بوده که بخش عمده‌ای از مصرف انرژی در ساختمان‌ها است. یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های دستیابی به آسایش حرارتی و کاهش مصرف انرژی، استفاده از تهویه طبیعی است که در شهرهای پرجمعیت امروز غالباً امکان تهویه طبیعی از طریق پنجره‌ها به علت ورود آلودگی صوتی همراه با جریان هوا به درون ساختمان، وجود ندارد. هدف این پژوهش دستیابی به راهکاری است که بتوان همزمان با استفاده از تهویه طبیعی و جریان هوا از محیط به درون بنا، از ورود آلودگی صوتی همراه هوا جلوگیری نمود.

فردریک لا اولمستد، طراح پارک مرکزی شهر نیویورک، اولین فردی بود که از عنوان “معمار منظر” استفاده کرد. امروزه سازمان‌هایی مانند انجمن معماران منظر آمریکا و موسسه معماری منظر بریتانیا مجوز معماران منظر را ارائه می‌دهند. از آنجا که برنامه‌ریزی شهری قرن بیست و یکم بر فضاهای سبز تأکید بیشتری می‌کند، اهمیت معماری منظر در حال افزایش است.

نمونه های سبک معماری آرت دکو

در کنار این بایستی فرد به مباحث مربوط به ساخت و ساز و جنبه‌های فنی ساختمان نیز علاقه‌مند باشند. زیرا همانطور که گفته شد، جنبه هنری و فنی در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و کسانی که این دو جنبه را بطور همزمان مدنظر قرار دهند به واقع به نتایج بهتری دست خواهند یافت. معمار باید تعلیم دیده باشد تا از خود خاطره های ماندنی تر در رسالتش بجا بگذارد. معمار باید علم رسم نقشه را بداند تا بتواند بی فوت وقت طرحهایی ترسیم کند ، برای بیان شکل کاری که پیشنهاد می کند. خاصه اینکه به ما کاربرد خط کش و پرگار را می آموزد تا در تهیه نقشه های ساختمان در محدوده املاک آمادگی یابیم و گونیا و تراز و شاغول را به درستی به کار بریم.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری در داخل ایران چگونه است؟

در این روش تنها به تقلید از شکل پرداخته شده و به مبانی و اصول سازه‌ای آن توجه نمی‌شود. به عنوان نمونه لایه‌های زمین منطبق با نیروهایی که به آن وارد می‌شوند، شکل می‌گیرند؛ در حالی که معماران با نادیده گرفتن این نیروها صرفاً وضعیت موجود را برداشت می‌کنند. تبدیل ساختمانی ظاهراً طبیعی به واقعیت، عملی پُرهزینه و در واقع غیرطبیعی است، زیرا طبیعت از قانون حداقل استفاده از انرژی بهره می‌جوید، در صورتی که برای ساختن و زنده نگاه داشتن ساختمانی شبه طبیعی با اشکال نامنظم، باید انرژی بسیار زیادی صرف شود. زمانی که مدرنیسم در مجله خبری معماری و ساختمان شکل گرفت، این کار یک حرکت آوانگارد با زیرلایه‌های زیبایی شناختی، اخلاقی، فلسفه ای محسوب می‌شد. بلافاصله پس از جنگ جهانی اول، معماران پیشگام مدرن به دنبال ایجاد سبکی کاملاً جدید و مناسب برای نظم اجتماعی و اقتصادی جدید پس از جنگ بودند که بر تأمین نیازهای طبقات متوسط و کارگر متمرکز بود. ارائه تصویری از معماری و شهرسازی معاصر ایران، ارزشیابی و اهمیت میزان کیفی، افزایش نقش اجتماعی کارفرمایان و سازندگان و …

کسانی چون فرانک لوید رایت یا اروسارنین و والتر گروپیوس (از موسسین با وهاوس) از حامیان این فلسفه بوده اند. از پنج گونه ذکر شده مقایسه احتمالاً متداولترین راه شکل دادن کانسپت هاست. لویی کان با نوشته ای این نکته را یادآور می شود که مشکل برقراری ارتباط بین یک ساختمان منسجم در ذهن و طراحیهای اولیه، بین دانشجویان عمومیت دارد. فرم چه در موسیقی، چه در معماری و چه در شعر، بعدهای ذهنی را می نمایاند و تنها راه ممکن برای انتقال مفهومی خاص از سوی آفریننده اثر به استفاده کننده و مخاطب است. این ها (ایده های رایت و الکسندر) در مجموع در حکم چیزی مانند کتاب مقدس ایده ها برای طراحان ساختمان هستند. البته چه نظریات رایت و چه الگوهای الکسندر هیچ کدام حالت به هم پیوسته ای ندارند.

  • برنامه‌ریزی سوسیالیستی در مورد جامعهِ متداولِ جمعی است که هم شامل نیاز به هم کنترل سیاسی است و هم کنترل اقتصادی؛ و به معنای خلاصی از جامعه طبقاتی و یک طبقه حاکمه بسیار کوچک است که در حال حاضر برایمان تصمیم‌گیری می‌کند.
  • تمام اثرات هنری را با توجه به محیط طراحی می‌کنند و در ساخت آن اثر، توجهی اندوه و فراوان به محیط می‌شود.
  • این سبک معماری عموما در بازه سال‌های 1960 تا 1985 میلادی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  • برای یک ساختمانی که به تازگی ساخته شده باشد معمولا طراحی دکوراسیون انجام نمیشود مگر در پروژه های خاص اما وقتی که طراحی دکوراسیون با دیگر اجزای طراحی معماری همخوانی داشته باشد بیشترین زیبایی بصری حاصل می‌شود.
  • یک راه عملکردی (پراگماتیک) عبارت است از بررسی برنامه و مشخص کردن سلسله مراتب موجود با این فرض که اصلی ترین مسأله (جوهره) آن است که در این سلسله مراتب، در جای نخست باشد.
  • خصوصیت عملکردی فضا، به دنبال صفت های فرمال فضا می آیند و وقتی ما اتاق را ساختیم خود به خود عملکرد را تعیین کرده ایم.