رشته مهندسی معماری در اکثر دانشکدههای فنی و مهندسی و دانشکدههای هنری در کشور تدریس میشود. داوطلبان در رشته مهندسی معماری یاد میگیرند که چگونه محیط داخلی و خارجی یک خانه را با ایدههای جذاب و جدید طراحی کنند. این رشته از رشتههای گروه ریاضی و فیزیک محسوب میشود، اما جنبههای هنری این رشته بیشتر از مسائل فنی است.
چیپست مادربرد چیست؟ – اهمیت و کاربرد به زبان ساده
امروزه با توجه به گستردگی متغیرهای تاثیرگذار بر طراحی معماری، از کامپیوتر به عنوان ابزاری در تعامل با فرایند طراحی جهت یافتن راهحلهای بهینه و با کارایی بالا استفاده میگردد. پس از معرفی و بررسی امکانات، محدودیتها و نحوهی کاربرد آن در طراحی نظام فضایی پلان، پیادهسازی راهکار عملیاتی آن برای بهینهسازی نظام فضایی شامل 1- تعیین اهداف مساله، معیارها و محدودیتها، 2- عددیسازی و کمیکردن معیارها و محدودیتها و 3- تعیین تابع برازندگی و پیادهسازی آن در پلتفرم برنامهنویسی NET. و به زبان #C همراه با محیط گرافیکی بهعنوان رابط کاربری جهت تسلط و درک بیشتر کاربران از فرآیند انجام گردید. مطالبی هم که توی دانشگاه مورد مطالعه قرار میگیره با جفتشون تناسب داره. همین اول کاری باید بدونین که یه رشته دیگه هم هست به اسم معماری داخلی که شباهت زیادی به این رشته داره اما توی اون رشته رویکرد هنری قالبه و دانشجوها معمولا روی فضای طراحی و دکوراسیون متمرکز میشن. بی تردید حساس ترین و پر چالش ترین بخش در فرآیند طراحی معماری، تبدیل ایده به فرم است.
- این مساله در مواردی به از بین رفتن سلسلهمراتب و الگوهای فعالیتی و کالبدی در بازار و ایجاد الگویی در پیرامون آن شد که همپیوندی لازم را برقرار نمیساخت.
- این رشته به طور مشخص بر طراحی فنی ساختمان و استفاده از تکنولوژیهای مناسب در طراحی و ساخت تمرکز دارد.
- طبقات از نظر نما شبیه هم نیستند و برآمدگی ها و تورفتگی ها استفاده میشود.
- کیفیت روشنایی نیز، با توجه به روشنایی بیشازحد استاندارد در غالب نمونههای موردی، میزان رضایت کاربران را به طور میانگین در بالاترین محدوده رضایت ثبت کرده است.
- موزه لوور و کاخ ورسای با طراحی منحصر به فردی که دارند باعث مجذوب شدن بیننده شده و از بهترین ترین مثال های سبک باروک میباشند.
- بناها و اسکلت های مستطیل شکل و استفاده از پنجره های بزرگ در این سبکمعماری مدرن به فراوانی مشاهده میشود.
در این تحقیق هدف بررسی و ارزیابی ضرورت وجود طراحی مطلوب فضاهای باز آموزشی در کلیه مقاطع تحصیلی است چراکه ایجاد رغبت و حس علاقهمندی به محیط آموزشی و تعامل آن با فضاهای سبز و فضای باز حیاط، از عوامل مؤثر در برداشت دانشآموزان از محیط مدرسه و همچنین پیشرفت تحصیلی آنها میباشد. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش کیفی از نوع توصیفی (پس رویدادی علی – مقایسهای) میباشد. جامعه آماری مشتمل بر دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان (اعم از مطلوب یا نامطلوب) بودهاند. به منظور اجرای طرح پژوهشی، از میان نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان، چهار ناحیه به تصادف انتخاب گردید. نتیجه اینکه بین میانگین نمرات نحوه طراحی فضاهای باز حیاط و محیط سبز مدرسه از دیدگاه دانشآموزان دو گروه مدارس مطلوب و نامطلوب تفاوت معناداری موجود است. بدین صورت که دانشآموزان مدارس مطلوب به لحاظ استفاده از فضاهای باز متناسب با ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان، نگرش مثبتی به مدرسه و محیط آموزشی داشتند.
از کجا سوالات کنکور بخریم
بیشترین استفاده از این سبک معماری در طراحی ساختمانها از سالهای ابتدایی قرن بیستم تا حدود دهه 1980 میلادی گردیده است. هر چه شکوه، زرق و برق و عظمت در معماری قرن بیستم مشاهده میکنید، همه به دلیل بهره گیری از سبک معماری آرت دکو است. آرت دکو که به سبک معماری تزئینی نیز معروف است، با استفاده از اجزای گران قیمت و البته زیبا توانست به ساختمانها جذابیتی دوچندان ببخشد و ظاهر آنها را بسیار شیکتر از گذشته نماید. شاخصه این سبک معماری گران قیمت بودن آن بود که به همین دلیل پس از مدتی کمرنگ شد و استفاده از آن کاهش چشمگیری داشت. اگر چشمتان به ساختمانی افتاد که خطوط خمیده فراوانی داشت و در آن از تزئینات گیاهان استفاده شده بود، بیشک آن ساختمان با استفاده از سبک معماری هنر نو ساخته شده است.
این مطلب توسط مدرس و عضو هیئت علمی فرادرس، «هاشم بهمنیار» نوشته شده است. وی در حال حاضر در زمینه طراحی معماری و تهیه نقشههای فاز ۲ مشغول به فعالیت است. همچنین، مهندس بهمنیار در کار با نرمافزارهای تخصصی رشته معماری از جمله اتوکد، اتودسک تریدیاس مکس و دیگر موارد تسلط دارد. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظهای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمانهایی هستند که با استفاده از هنر و مهارتهای علمی و ریاضی طراحی شدهاند. اصول زیباییشناسی برگرفته از هنر، علم و ریاضیات در طراحی معماری مورد استفاده قرار میگیرند، مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، توازن، ریتم، کنتراست و وحدت.
این سبک مجله خبری معماری و ساختمان زمانی که در طراحی یک ساختمان یا بنا مورد استفاده قرار میگیرد، شما را به یاد فیلمهای تخیلی هالیوودی میاندازد. این سبک معماری زمانی که در کنار یک ذهن خلاق قرار بگیرد، متریالها را طوری کنار هم میچیند و از تکنولوژیها چنان استفادهای میکند که باعث جا به جایی همه مرزهای معماری میگردد. مخاطب زمانی که اولین بار این سبک معماری را میبیند، به دلیل قوسها و پیچهای متعدد و همین طور زاویههای عجیب، باورش برای او سخت است. یکی از هدفهای این سبک معماری این بوده است که مخاطب را با استفاده از گنبدهای فراوان و همین طور استفاده هوشمندانه از موزائیکهای براق، شگفت زده نماید. معمولا با استفاده از این سبک معماری قصرهای سلطنتی باشکوه با جزئیات تجملاتی و البته مسحور کننده ساخته میشد و در طراحی برای آن سقفها و ستونهای بلند و البته تعداد زیادی گنبد در نظر گرفته میشد تا فرد بیننده با دیدن این بناها مجاب شود که فرد قدرتمند، ثروتمند و مهمی در این بناها زندگی میکند. موسسه حرف آخر فعالیت خود را در قالب ارائه پکیج های آموزش کنکور با سبکی متفاوت آغاز کرد.
یکی دیگر از معایب این رشته تحصیلی به پذیرش دانشگاههای برتر کشور مربوط میشود. داوطلبانی که به دنبال قبولی در این رشته تحصیلی و در بهترین دانشگاه کشور هستند باید رتبه بسیار مناسبی به دست آورند. رشته مهندسی معماری در دانشگاه دولتی و سراسری بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار نمیگیرد. این بدین معنی است که داوطلبانی که میخواهند در دانشگاه دولتی و در دوره روزانه قبول شوند باید رتبه مناسبی در کنکور سراسری به دست آورند.
یکی از سوالاتی که داوطلبان در مورد این رشته تحصیلی با آن مواجه هستند در مورد مدت زمان تحصیل در مهندسی معماری است. لیسانس معماری چند سال طول میکشد؟ داوطلبان در مقطع لیسانس چند واحد درسی را سپری میکنند؟ رشته مهندسی معماری مانند سایر رشتههای مهندسی گروه ریاضی در یک مدت زمان 4 ساله در اختیار داوطلبان قرار میگیرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که داوطلبان قبل از شروع دروس اصلی یک نیمسال دروس پیش نیاز را مطالعه میکنند که جزو سنوات تحصیل نخواهد بود. رشته مهندسی معماری یکی از رشتههای محبوب در جامعه محسوب میشود که رشته مهندسی و رشته هنری است.
دروس عمومی همچون ادبیات، معارف اسلامی و غیره که در دانشگاه به تعداد مقتضی بایستی واحدهای عمومی و مشابه آنها گذرانده شود. معمار باید به علوم و معارف گوناگون آراسته باشد، چون با قوه تمییز او است که تمامی آثار دیگر هنرها به محک در می آید. عمل، ممارست مداوم و منظم در کار است یعنی کاردستی با انواع مصالح ، طبق یک نقشه و عمل ، قدرت بیان و نمایش چابک دستی معمار است طبق اصول تناسبات. در مرحله مستندسازی، مسئولیتها عبارتند از ثبت طرح روی کاغذ، تولید نقشههای دقیق و استفاده از نرمافزار های متفاوت برای امکانسنجی طرح است. این مرحله میتواند شامل بازنگری و ترسیم مجدد باشد تا تغییرات را بر اساس الزامات، بودجه و مقررات مشتری در بر گیرد.