این عناصر در کنار هم به معماران اجازه میدهند تا ساختمانهای زیبا و مفید خلق کنند. به بیان بهتر، اصول زیباییشناسی به اضافه جنبههای ساختاری به ساختن یک ساختمان موفق کمک میکند……. بحران انرژی یکی از جدیترین دغدغههای امروز جهان بوده که بخش عمدهای از مصرف انرژی در ساختمانها است. یکی از بهترین و مقرون به صرفهترین روشهای دستیابی به آسایش حرارتی و کاهش مصرف انرژی، استفاده از تهویه طبیعی است که در شهرهای پرجمعیت امروز غالباً امکان تهویه طبیعی از طریق پنجرهها به علت ورود آلودگی صوتی همراه با جریان هوا به درون ساختمان، وجود ندارد. هدف این پژوهش دستیابی به راهکاری است که بتوان همزمان با استفاده از تهویه طبیعی و جریان هوا از محیط به درون بنا، از ورود آلودگی صوتی همراه هوا جلوگیری نمود.
گرایش انرژی معماری
در کنار این بایستی فرد به مباحث مربوط به ساخت و ساز و جنبههای فنی ساختمان نیز علاقهمند باشند. زیرا همانطور که گفته شد، جنبه هنری و فنی در کنار هم معنا پیدا میکنند و کسانی که این دو جنبه را بطور همزمان مدنظر قرار دهند به واقع به نتایج بهتری دست خواهند یافت. معمار باید تعلیم دیده باشد تا از خود خاطره های ماندنی تر در رسالتش بجا بگذارد. معمار باید علم رسم نقشه را بداند تا بتواند بی فوت وقت طرحهایی ترسیم کند ، برای بیان شکل کاری که پیشنهاد می کند. خاصه اینکه به ما کاربرد خط کش و پرگار را می آموزد تا در تهیه نقشه های ساختمان در محدوده املاک آمادگی یابیم و گونیا و تراز و شاغول را به درستی به کار بریم.
طراحی فاز صفر معماری یا مطالعات معماری
فردریک لا اولمستد، طراح پارک مرکزی شهر نیویورک، اولین فردی بود که از عنوان “معمار منظر” استفاده کرد. امروزه سازمانهایی مانند انجمن معماران منظر آمریکا و موسسه معماری منظر بریتانیا مجوز معماران منظر را ارائه میدهند. از آنجا که برنامهریزی شهری قرن بیست و یکم بر فضاهای سبز تأکید بیشتری میکند، اهمیت معماری منظر در حال افزایش است.
یکی از ویژگیهای بارز سبک معماری هنر نو استفاده از انواع انحناها و همین طور خمیدگیها بود. این سبک معماری عمر طولانی در دنیای معماری نداشت و در مدت حیاتش بیشترین ساختمانها با استفاده از این سبک در شهر پاریس ساخته شد. سبک معماری رومیوار مربوط به قرون وسطاست که عموما بناهایی که با استفاده از این سبک معماری طراحی شدهاند، ساده، بسیار سنگین و همچنین بسیار هم بزرگ بودهاند. در این سبک، هر ساختمانی که ساخته میشد، دیوارهای ضخیم و سنگین داشت و کل بنا هم بسیار سنگین ساخته میشد. این در حالی بود که در این سبک بر خلاف دیوارهای قطور، تعداد پنجرهها بسیار کم بود و پنجرههایی هم که در نظر گرفته میشد بسیار کوچک بود.
محل کار معماری چگونه است؟
بیشتر ساختمانهای تاریخی که مورد تحسین واقع شدهاند، به دست اشخاصی ساختهشدهاند که هم معمار و هم مهندس بودهاند. در حالی که معمار علاوه بر دیدن این نیازها، باید فراتر رود و معنا، حس یا ایدهای را منتقل کند. برای مثال یک بنای مذهبی مثل کلیسا باید بیانکنندهٔ یک نظم کیهانی، منتقلکنندهٔ احساس ایثار و حتی آموزشدهندهٔ ایمان و فلسفهٔ مذهبی از لابلای ریختها و مجله خبری معماری و ساختمان تزئینات باشد. یک ساختمان حکومتی هم باید دارای شخصیت خاص باشد و بازدیدکنندگان (یا شهروندان) را به یک رفتار مورد انتظار وادارد. این اهداف و سیاستها توسط فرهنگ یا حتی خود شخص سازنده تعریف میشود و در حوزهٔ کاری معمار (و نه مهندس) قرار دارد. دنیاگیری بیماری کرونا در حال تغییر بسیاری از وجوه سبکزندگی ما است و طراحی شهرها و ساختمانها از این تغییر دور نیستند.
برخلاف انواع قبلی کانسپت ها که در آنها معمار می بایست به درون پروژه و پروژه های مشابه بنگرد تا کانسپت مناسب را پیدا کند، در این نوع خود معمار مفهومی جدید را به درون پروژه می برد. اگر این کانسپت او انتخاب صحیحی باشد به خاطر تنوعش مورد تعیین قرار می گیرد و اگر این چنین نباشد به خاطر این پیش فرض غلط صلاحیت و شایستگی او زیر سوال خواهد رفت. تأکید زیاد بر این جان مایه ها و ریشه های اصلی، برخلاف یک نگرش فلسفی دیگر، درباره خلاقیت در معماری است که اتفاقاً در قرن بیست هم طرفداران زیادی داشت. این نگرش بر پایه این عقیده قرار گرفته که هر معمار باید با خلاقیت و ذهنیت خاص خود به آفرینش بپردازد.
- بنابراین آموزش و یادگیری مهارتهای جنبی در کنار تحصیلات آکادمیک، تاثیر بسزایی در اشتغال به کار فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری خواهد داشت.
- اهمیت این مسأله زمانی دو چندان می شود که در فاکتور اقتصادی پروژه افزایش هزینه ها در اثر تورم وجود داشته باشد.
- وقتی دانشجو به ترمهای آخر نزدیک میشه؛ سر و کله طراحی معماری کامل یک موضوع پیدا میشه که میتونه دانشجو رو برای حضور در بازار کار آماده کنه.
- در ایران، تا پیش از حملهٔ اسکندر و در شیوهٔ معماری پارسی با الهام از معماری تمدن اورارتو شیوهٔ دوم رواج بیشتری داشتهاست، که این را میتوان در تخت جمشید ناظر بود.