در این تحقیق هدف بررسی و ارزیابی ضرورت وجود طراحی مطلوب فضاهای باز آموزشی در کلیه مقاطع تحصیلی است چراکه ایجاد رغبت و حس علاقهمندی به محیط آموزشی و تعامل آن با فضاهای سبز و فضای باز حیاط، از عوامل مؤثر در برداشت دانشآموزان از محیط مدرسه و همچنین پیشرفت تحصیلی آنها میباشد. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش کیفی از نوع توصیفی (پس رویدادی علی – مقایسهای) میباشد. جامعه آماری مشتمل بر دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان (اعم از مطلوب یا مجله خبری معماری و ساختمان نامطلوب) بودهاند. به منظور اجرای طرح پژوهشی، از میان نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان، چهار ناحیه به تصادف انتخاب گردید. نتیجه اینکه بین میانگین نمرات نحوه طراحی فضاهای باز حیاط و محیط سبز مدرسه از دیدگاه دانشآموزان دو گروه مدارس مطلوب و نامطلوب تفاوت معناداری موجود است. بدین صورت که دانشآموزان مدارس مطلوب به لحاظ استفاده از فضاهای باز متناسب با ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان، نگرش مثبتی به مدرسه و محیط آموزشی داشتند.
رشته مهندسی معماری در اکثر دانشکدههای فنی و مهندسی و دانشکدههای هنری در کشور تدریس میشود. داوطلبان در رشته مهندسی معماری یاد میگیرند که چگونه محیط داخلی و خارجی یک خانه را با ایدههای جذاب و جدید طراحی کنند. این رشته از رشتههای گروه ریاضی و فیزیک محسوب میشود، اما جنبههای هنری این رشته بیشتر از مسائل فنی است.
برخلاف انواع قبلی کانسپت ها که در آنها معمار می بایست به درون پروژه و پروژه های مشابه بنگرد تا کانسپت مناسب را پیدا کند، در این نوع خود معمار مفهومی جدید را به درون پروژه می برد. اگر این کانسپت او انتخاب صحیحی باشد به خاطر تنوعش مورد تعیین قرار می گیرد و اگر این چنین نباشد به خاطر این پیش فرض غلط صلاحیت و شایستگی او زیر سوال خواهد رفت. تأکید زیاد بر این جان مایه ها و ریشه های اصلی، برخلاف یک نگرش فلسفی دیگر، درباره خلاقیت در معماری است که اتفاقاً در قرن بیست هم طرفداران زیادی داشت. این نگرش بر پایه این عقیده قرار گرفته که هر معمار باید با خلاقیت و ذهنیت خاص خود به آفرینش بپردازد.
این عناصر در کنار هم به معماران اجازه میدهند تا ساختمانهای زیبا و مفید خلق کنند. به بیان بهتر، اصول زیباییشناسی به اضافه جنبههای ساختاری به ساختن یک ساختمان موفق کمک میکند……. بحران انرژی یکی از جدیترین دغدغههای امروز جهان بوده که بخش عمدهای از مصرف انرژی در ساختمانها است. یکی از بهترین و مقرون به صرفهترین روشهای دستیابی به آسایش حرارتی و کاهش مصرف انرژی، استفاده از تهویه طبیعی است که در شهرهای پرجمعیت امروز غالباً امکان تهویه طبیعی از طریق پنجرهها به علت ورود آلودگی صوتی همراه با جریان هوا به درون ساختمان، وجود ندارد. هدف این پژوهش دستیابی به راهکاری است که بتوان همزمان با استفاده از تهویه طبیعی و جریان هوا از محیط به درون بنا، از ورود آلودگی صوتی همراه هوا جلوگیری نمود.
یکی از ویژگیهای بارز سبک معماری هنر نو استفاده از انواع انحناها و همین طور خمیدگیها بود. این سبک معماری عمر طولانی در دنیای معماری نداشت و در مدت حیاتش بیشترین ساختمانها با استفاده از این سبک در شهر پاریس ساخته شد. سبک معماری رومیوار مربوط به قرون وسطاست که عموما بناهایی که با استفاده از این سبک معماری طراحی شدهاند، ساده، بسیار سنگین و همچنین بسیار هم بزرگ بودهاند. در این سبک، هر ساختمانی که ساخته میشد، دیوارهای ضخیم و سنگین داشت و کل بنا هم بسیار سنگین ساخته میشد. این در حالی بود که در این سبک بر خلاف دیوارهای قطور، تعداد پنجرهها بسیار کم بود و پنجرههایی هم که در نظر گرفته میشد بسیار کوچک بود.
تعریف معماری
در کنار این بایستی فرد به مباحث مربوط به ساخت و ساز و جنبههای فنی ساختمان نیز علاقهمند باشند. زیرا همانطور که گفته شد، جنبه هنری و فنی در کنار هم معنا پیدا میکنند و کسانی که این دو جنبه را بطور همزمان مدنظر قرار دهند به واقع به نتایج بهتری دست خواهند یافت. معمار باید تعلیم دیده باشد تا از خود خاطره های ماندنی تر در رسالتش بجا بگذارد. معمار باید علم رسم نقشه را بداند تا بتواند بی فوت وقت طرحهایی ترسیم کند ، برای بیان شکل کاری که پیشنهاد می کند. خاصه اینکه به ما کاربرد خط کش و پرگار را می آموزد تا در تهیه نقشه های ساختمان در محدوده املاک آمادگی یابیم و گونیا و تراز و شاغول را به درستی به کار بریم.
- اساسی ترین خصوصیت های سبک گوتیک؛ ستونهای باریک، قوسها و انحناهای نوک تیز، منارههای پرپیچ و خم و ستونهای اصلی قوسی شکل میباشد .
- شما میتوانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد رشتههای دانشگاهی به وبلاگ موسسه حرف آخر مراجعه کنید و برای اطلاع از آخرین اخبار کنکور بهکانال تلگرام حرف آخرمراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید.
- همچنین سه سالن چند طبقه برای نمایش جاذبه های اصلی موزه در طول مسیر قرار داده شده اند.
- هدف از نوشتار حاضر، مطالعه آستانه بهینه دگرگونی، پیوستگی و پایایی در راستای حفاظت از مفهوم شهر و خاطره جمعی در مرکز تاریخی تهران است.
بیشتر ساختمانهای تاریخی که مورد تحسین واقع شدهاند، به دست اشخاصی ساختهشدهاند که هم معمار و هم مهندس بودهاند. در حالی که معمار علاوه بر دیدن این نیازها، باید فراتر رود و معنا، حس یا ایدهای را منتقل کند. برای مثال یک بنای مذهبی مثل کلیسا باید بیانکنندهٔ یک نظم کیهانی، منتقلکنندهٔ احساس ایثار و حتی آموزشدهندهٔ ایمان و فلسفهٔ مذهبی از لابلای ریختها و تزئینات باشد. یک ساختمان حکومتی هم باید دارای شخصیت خاص باشد و بازدیدکنندگان (یا شهروندان) را به یک رفتار مورد انتظار وادارد. این اهداف و سیاستها توسط فرهنگ یا حتی خود شخص سازنده تعریف میشود و در حوزهٔ کاری معمار (و نه مهندس) قرار دارد. دنیاگیری بیماری کرونا در حال تغییر بسیاری از وجوه سبکزندگی ما است و طراحی شهرها و ساختمانها از این تغییر دور نیستند.
گرایش مطالعات معماری ایران
این مطلب توسط مدرس و عضو هیئت علمی فرادرس، «هاشم بهمنیار» نوشته شده است. وی در حال حاضر در زمینه طراحی معماری و تهیه نقشههای فاز ۲ مشغول به فعالیت است. همچنین، مهندس بهمنیار در کار با نرمافزارهای تخصصی رشته معماری از جمله اتوکد، اتودسک تریدیاس مکس و دیگر موارد تسلط دارد. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده، لحظهای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود. شهرها پر از ساختمانهایی هستند که با استفاده از هنر و مهارتهای علمی و ریاضی طراحی شدهاند. اصول زیباییشناسی برگرفته از هنر، علم و ریاضیات در طراحی معماری مورد استفاده قرار میگیرند، مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ایجاد یک الگو، توازن، ریتم، کنتراست و وحدت.
فردریک لا اولمستد، طراح پارک مرکزی شهر نیویورک، اولین فردی بود که از عنوان “معمار منظر” استفاده کرد. امروزه سازمانهایی مانند انجمن معماران منظر آمریکا و موسسه معماری منظر بریتانیا مجوز معماران منظر را ارائه میدهند. از آنجا که برنامهریزی شهری قرن بیست و یکم بر فضاهای سبز تأکید بیشتری میکند، اهمیت معماری منظر در حال افزایش است.