در حالت کلی میتوان معماری را به دو بخش مختلف در نظام آموزشی ایران تقسیم کرد. بخش اول نظام آموزش سنتی معماری و بخش دوم نظام آموزش کلاسیک معماری است. هر دو بخش در رشته مهندسی معماری مورد بررسی قرار میگیرد و هر کدام طرحهای خاص خود را دارند. داوطلبان در رشته مهندسی معماری باید همراه با طراحی و ایدهپردازی سازههای مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهند.
از آنجایی که مجله خبری معماری و ساختمان یک رشته بسیار ذهنی است، برای هر معمار معنای متفاوتی دارد. بد نیست که در ادامه به تعریف معماری از زبان معماران صاحب نام و اثر گذار جهانی بپردازیم. یک کسب و کار معماری با مفاهمی چون مدیریت، استراتژی، بازاریابی، منابع انسانی، حسابداری و مدیریت مالی سر و کار دارد که در انتهای مقاله ترتیب مطالعهی موضوعات مرتبط با این زمینه را درج کردهایم. معماری ، تعریف معماری یا بررسی ابعاد مختلف آن، موضوعاتی است که پرداختن به آن در یک مطلب سخت و ناممکن به نظر میرسد. اما در این بخش از مقالات کانون معماران ، تلاش کردهایم تا موضوعات اصلی و اساسی را مورد بررسی قرار دهیم. در مقابل آن، طراحی داخلی بیشتر مربوط به ایجاد فضایی با اوج جذابیت برای کاربر، مدیریت فضا و زیبایی فضای، ارتقا عملکرد فضای داخلی است که از دکوراسیون همراه با روش استفاده هوشمندانه از عناصر ساختاری به دست میآید.
سوالات متداول در مورد رشته مهندسی معماری
پیش از استقرار نظام شهرسازی نوین در ایران، اغلب بافتهای مسکونی طی فرایندهای برنامهریزی نشدهای شکل میگرفتهاند که به دلیل فقدان نظام جامع ثبت املاک، اطلاعات دقیقی از نحوه تقسیمات اراضی شهری و احداث معابر و بناها در کویهای مسکونی در دست نیست. بهمنظور شناخت نحوه پیدایش یک بافت مسکونی خودانگیخته، محدودهای از بافت میانی شهر گرگان انتخابشده و کوشش شده تمام رویدادهای مؤثر بر شکلگیری ریختِ شهریِ از 1300 تا 1350 ه.ش. طرح این مقاله مبتنی بر رویکرد کیفی و ترکیب روش نظریه زمینهای با خوانش سیستماتیک و روش ریختشناسیِ تطبیقیِ درزمان است. بدین ترتیب که دادهها هم از درون مصاحبههای ساختاریافته و هم به کمک تکنیک آنالیز توسعهای ریختشناسی استخراج شدهاند تا فقدان دادههای مکتوب با استحصال دادههای شفاهی از آگاهی ساکنان اولیه بافت جبران گردد. یافتهها نشان میدهد عوامل شکلدهنده به ریخت شهری بهصورت الگویی ماتریسی عمل میکنند و نحوه اثرگذاری آنها مطابق با یک فرایند خطی نیست.
- پس از تکمیل اسناد طراحی، مجموعهی دومی از اسناد وجود دارد که باید تولید شوند.
- دانشگاه هر آنچه را که باید بدانید به شما آموزش نمیدهد، اما استعدادهای خلاقانه شما را شکوفا میکند و ذهن شما را به روی ایدههای جدید باز میکند.
- معمار باید در این بخش از طرح معماری تقسیم بندی شماتیک فضا های مختلف را انجام دهد .
صورتبندی نظری مفهوم دگرگونی در مرکز تاریخی تهران، حکایت از چهار سندروم یا نشانگان «دگرگونی متداوم»، «ترک محله پدری»، «آشیانه خالی» و «فراموشی متداوم» دارد. همچنین لنگرگاههای خاطره از طریق حفظ یا یازیابی سرنخهای کالبدی (ابنیه تاریخی)، سرنخهای اجتماعی (بافت اجتماعی) و سرنخهای فرهنگی (قصهها و ضربالمثلها و زبان شیرین تهران) تثبیت گردند که این خود منجر به توقف «فراموشی متداوم» و حفظ خاطره جمعی خواهد شد. بهمنظور نیل به هدف پژوهش، که تلاش برای شناسایی تطابق و یا عدم تطابقِ ضرورتها و مولفههای پارک باستانشناسی در محوطههای تاریخی میباشد، پاسخ به این سوالات الزامیست. در نتیجه در صورتیکه یک محوطه تاریخی شرایط و مولفههای لازم برای تبدیل به پارک باستانشناسی در منطقه را دارا باشد، با مدیریت یکپارچه در قالب پارک باستانشناسی، میتواند موجبات حفاظت پایدار محوطه تاریخی و توسعه پایدار جوامع محلیِ حاضر در منطقه را فراهم آورد. موسسه حرف آخر برای تدریس دروس تخصصی گروه ریاضی با بهترین اساتید کشور همکاری میکند. اساتید این دوره آموزشی اساتیدی مانند استاد عبدالرضا منتظری، استاد مهران قاسمی، استاد علی سلوکی و استاد پیمان کامیار هستند.
در واقع میتوان اینگونه بیان کرد که یک معمار اول آنچه که میخواهد را بصورت ایده در ذهن پرورش میدهد (جنبه هنری) و سپس به آن قابلیت اجرایی بودن (جنبه فنی) میبخشد. آنها نیازهای کارفرما را تفسیر میکنند، محل ساختمان و محیط اطراف را تجزیه و تحلیل میکنند، بودجه را در نظر میگیرند و طرحی را در این پارامترها خلق میکنند. هر طراحی معماری یک سبک خاص یا یک سبک ترکیبی را باید در نظر داشته باشد و با محیط اطراف خود از قبیل نمای دیگر ساختمان ها، آب و هوا و…
حال با عنایت به تحولات فنی و علمی در چند دهه اخیر امکانپذیری چنین رویکرد ماهیتی، دور از ذهن نمیباشد. ظهور نظریات و روشهای رایانشی نوین بر گرفته از سیستمهای زیستشناختی، در طی چند دهه اخیر، تعمیق در اصول و قواعد فرآیند تولید فرم را امکانپذیر نموده است. پؤوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که چگونه میتوان الگوهای رشد و شکلگیری پدیدههای زیستی را در روشمندسازی فرآیند تولید فرم معماری به کار بست؟ هدف مقاله حاضر بررسی چگونگی الگوسازی از فرآیندهای رشد و شکلگیری پدیدههای زیستی در روشمندسازی فرآیند تولید فرم در حوزه معماری میباشد.
ترامپ چگونه به معماری (و شهرها) گند زد؟
«انرژی» و «مسکن» چه ارتباطی به «سیاستگذاریهای اجتماعی» دارد؟ در بخش مسکن، تفاوت پرداخت بابت مصرف انرژی در سطح خانوارهای کمدرآمد و پردرآمد، به مجموعهای از سیاستگذاریهای غیررفاهی برمیگردد که در طی سالهای اخیر موجب تشدید بحرانی به نام نابرابریهای اجتماعی بین قشر مالک و مستاجر شده است. شهرها روز به روز بزرگتر میشوند ، خانهها روز به روز گرانتر میشوند و فضا ها روز به روز کوچکتر میشوند. در زندگی اشتراکی (co-living)، شما دریک فضای خصوصی کوچک و یک فضای مشترک بزرگ با گروه بزرگتری از انسانها زندگی میکنید و از امکانات مشترکی استفاده مینمایید و فرصت مییابید که با دیگران معاشرت کنید. «معماری آنلاین» (رویدادهای معماری) در سالهایی که گذشت تغییرات بسیاری داشت.