طراحی ساختمان اداری و تجاری فرمانیه توسط آقای علی دوست و همکاران-سایه بان کیان

سبک‌ مدرن، کلاسیک و سنتی از مواردی هستند که در طراحی نمای ساختمان اداری استفاده می‌شوند. ساختمان اداری مدرن سفیراناز “مهسا مجیدی” در طبقه ششم یک ساختمان 24 واحدی، از یک جعبه شیشه ای ساده تشکیل شده که حتی جزئیات ساده curtain wall در نمای آن حل نشده است. در برنامه فیزیکی جدید کل دیوارها و سقف های کاذب تخریب و اسکلت زیبا و بتن ریزی کف طبقه بالا بعد از تخریب کامل مشهود شد. پروژه طراحی ساختمان اداری جی زمانی به دفتر معماری “سرسایه” ارجاع داده شده بود که ساختار اولیه آن کاملا ساخته شده بود. و به دلیل ارتفاع زیاد ساختمان در بستر سایت ظاهری ناهماهنگ ایجاد کرده بود و طراحی پروژه را با چالش مواجه کرده بود، برای رفع این مشکل معمار پروژه بهنام سفیدی ترفندهای هنرمندانه ای را به کار گرفته است.

فضای مورد نیاز برای کارمندان در حالت نشسته یا ایستاده ، مبنایی برای محاسبه ی حداقل فاتصله بین میزها و میز تحریرها است (حداقل فاصله مطلوب ۱۰ متر) صندلیها باید قابل تنظیم چرخدار و مبله و مجهز به پشتی تکیه دادن باشند. دفاتر بایگانی ، آرشیو و کارتهای اطلاعات مربوط به دانشگاهها و … را می توان در کمدهای بدون پهلو که معمولاً از جنس استیل و در ابعاد استاندارد ساخته می شوند قرار داد. بیلدکو در تمامی عرصه های طراحی و اجرای انواع فضاسازی باغ و ویلا ، در خدمت شماست. همچنین محیط اداره باید برای کارمندان محیطی دلچسب باشد تا با افزایش رضایت شغلی و ایجاد فضایی دوستانه راندمان کاری افزایش پیدا کند. افراد در کنار گیاهان به معاشرت و خوردن غذا می پردازند که علاوه بر زیبایی بصری اصل نزدیکی به طبیعت که در طراحی این فضا بسیار مهم بوده است، رعایت شده است.

  • اگرچه در هر حال همه شرکت ها یک آشپزخانه دارند اما اولویت با بزرگ بودن آن نیست.
  • جابجایی از ساختمان فعلی به ساختمانی دیگر کار بسیار زمان بری است و مخصوصا مرحله پیدا کردن دفتر کار جدید انرژی زیادی از مسئولین شرکت مصرف خواهد کرد.
  • طراحی پلان ساختمان اداری باید منطقی و کاربردی باشد و باید یک فضای کافی برای ملاقات‌های خصوصی، دفتر مدیریت، آشپزخانه در سایز مناسب یا غذاخوری به‌علاوه محلی برای نشستن منشی یا یک لابی برای انتظار، اختصاص یابد.
  • در محل قرارگیری گلدانها ، پوسته آلومینیومی گشایش یافته و بدین صورت علاوه بر ایجاد هارمونی زیبا در طراحی نما، چشم اندازی مناسب را نیز از درون فضاهای اداری فراهم می سازد.
  • یک ساختمان اداری مخصوص طراحی نرم افزار که از یک سو خود را مرتبط با دانشگاه شریف نماید و از سوی دیگر بتواند یک ساختمان فناور محور را نمایندگی کند و در صورت الگو شدن، بتواند نیازهای آینده منطقه ای خود را پاسخ دهد.
  • ارتباط با گروه معماری آرکا از طریق شماره های تماس و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام آرکا میسّر و امکان پذیر است.

بسیار مهم است که طراحی نمای مجله خبری معماری و ساختمان به گونه ای باشد که موجب صرفه جویی در هزینه های مصرف انرژی شود. این کار به بهینه سازی الگوهای مصرف انرژی نیز کمک فراوانی خواهد کرد. از طراحی پلان ساختمان اداری گرفته تا اجرای آن و شروع کار ساخت و ساز، همیشه نکاتی وجود دارد که باید در هر مرحله به آن ها توجه شود. اصول معماری ساختمان اداری استانداردهایی را معرفی می کند که رعایت آن ها می تواند به کاربردی تر شدن یک ساختمان اداری کمک کند و تا حد زیادی نیاز کارکنان و شرکت های مختلفی که ممکن است در آن مشغول به کار شوند را برطرف کند. سالن ورزش و فضای آزاد برای استراحت کارمندان یکی از اصول معماری ساختمان اداری، توجه به نیازهای کارمندان است. اغلب شرکت های بزرگ فضایی را خارج از محیط کاری برای استراحت کارمندانشان در نظر می گیرند، این می تواند یک کافه در حیاط باشد یا یک روف گاردن با نمایی از شهر.

کانسپت معماری ساختمان اداری

دقت داشته باشید که رنگ های مورد استفاده در نمای ساختمان اداری نباید رنگ هایی بسیار روشن باشند. در نمای ساختمان اداری می توان ترکیبی از کامپوزیت، CRG، شیشه، سنگ و ترمووود استفاده کرد تا هم کیفیت و هم هزینه در سطحی از تعادل باقی بمانند. ساختمان های اداری را نمی توان با کمترین هزینه طراحی کرد از طرفی صرف هزینه ی بسیار بالا نیز در طراحی نمای ساختمان اداری معقول نمی باشد.

صفحات خورشیدی تعبیه شده بر روی سقف و نمای این ساختمان ها می تواند در فراهم کردن کل یا بخشی از انرژی مورد استفاده ساختمان مؤثر باشند. از جمله موارد مهم در طراحی ساختمان اداری می توان به نکاتی چون، محل ورودی ساختمان اداری، راحتی شرایط کار، ایجاد منظر خوب و فضای سبز، تهویه مناسب اشاره کرد. اگر کارکنان در محیط کار احساس راحتی کنند بهتر می توانند وظایف خود را انجام دهند. ابعاد تجهیزات و مبلمان برای کارکنان متفاوت است و بستگی به نوع وظیفه و کار شخص دارد. این‌ها از اصول اولیه طراحی پلان ساختمان اداری هستند که باید به آن‌ها توجه نمود.

به همین دلیل، مهم است که به تعداد کارمندانی که در یک دفتر کار مشغول به کار می‌شوند، فضایی که به‌صورت استاندارد به خود اختصاص می‌دهند و نیازهای اولیه آن‌ها توجه نمود تا بتوان به خوبی پلان مناسبی طراحی کرد. مبلمان این بخش و ایستگاه کار آن از استاندارد ویژه‌ای برخوردار است. مبلمان راحتی، میز و صندلی برای ملاقات کنندگان فراهم می‌شود و غرفه یا سکو جهت نمایش کتاب، مجله، پوستر و آثار هنری به کار برده می‌شود می‌شود. ذخیره سازی می‌تواند به شکل فردی، گروهی یا عمومی انجام شود که تعداد و نوع آن وابسته به واحد و بخش کاری مربوطه می‌باشد. در مجموع دسترسی به قفسه بندی، تجهیزات کوچک و فایل‌ها بایستی به راحتی انجام شود. بهتر است فضای فایل در بخش مرکزی بوده و لوازم و امکانات مختلف را در قفسه‌ها، کمدها یا کابینت‌هایی که دارای درهای کشویی یا گردان است قرار دهیم.

ساختمان اداری سبز

این دوگانگی و درهم تنیدگی سه نما در عین سکوت و سادگی، کیفیتی فعال و متحرک به بنا اعطا می‌کند. در طراحی پوسته بیرونی با انتخاب پالت متریالی ساده و حداقلی و نیز ترکیب نماهای شمالی و جنوبی با نمای خنثی غربی به نمایی یکپارچه و پیراسته در بستر پرهیاهوی بافت منطقه دست پیدا کرده‌ایم. طرفین نمای اصلی با صفحات مشبک آجری پوشیده شده تا در عین حفظ ارتباط درون و بیرون، محرمیت و درون گرایی نیز تامین شود. علاوه بر این، طراحی باید معقول باشد بدون اینکه ظاهر طرح نهایی را قربانی کند. خلاقیت یک طراح داخلی متخصص و مهارت های کاربردی او می تواند به دستیابی به این مهم کمک کند. وقتی برای اولین بار با استفاده از یک دکمه ورود به سیستم، وارد سیستم می شوید، براساس مشخصات حریم خصوصی شما، اطلاعات نمایه عمومی حساب شما را که توسط ارائه دهنده ورود به سیستم اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، جمع آوری می کنیم.

طراحی اداری داخلی “آتلیه سبز 9+”